پایگاه مقاومت بسیج مسجد رضویه

فرهنگی سیاسی ورزشی

پایگاه مقاومت بسیج مسجد رضویه

فرهنگی سیاسی ورزشی

اتحاد وهابیها و حزب بعث ضد ایران

اتحاد وهابیها و حزب بعث ضد ایران

اتحاد وهابیها و حزب بعث ضد ایران

اتحاد وهابیها و حزب بعث ضد ایران

مقدمه:

روزهای ابتدایی اردیبهشت روزهای خونباری برای زائران ایرانی  عتبات عالیات بود. روز پنجشنبه  سوم اردیبهشت بر اثر انفجار در رستوران بین راهی که زائران ایرانی در آن توقف کرده بودند، بیش از پنجاه زائر ایرانی شهید و بیش از 130 تن دیگر زخمی شدند. علاوه بر این فاجعه ،وقوع دو انفجار پی درپی، روز جمعه در صحن شریف امام موسی کاظم علیه السلام حدود 60 شهید و 125 زخمی برجای گذاشت.در میان شهدای کاظمین نیز تعداد زیادی از زائران ایرانی به چشم می خورد.این دو انفجار در زمان ازدحام جمعیت و به هنگام اقامه نماز ظهر در اطراف حرم شریف و یکی از صحن های آن به وقوع پیوست.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت انفجارهای اخیر عراق را بر عهده نگرفته است و ما در این مجال به دنبال آن هستیم که شرایط سیاسی اجتماعی زمینه ساز این انفجارها و متهمان اصلی این جنایت را معرفی و تحلیل نماییم.

این حملات وقایع دفعی و ناگهانی نبوده و در امتداد و قایع مهمی در عراق و منطقه می باشد.با بازخوانی این وقایع مهم ،می توان به آرامی ردپای مسببین اصلی و زمینه ساز و هم چنین مجریان جنایت را کشف کنیم.این وقایع عبارتند از:

1-برنامه اوباما برای خروج از عراق:

اوباما با شعار خروج نظامیان آمریکایی از عراق به حکومت رسید.شاید آمریکاییها به دو دلیل اصلی می بایست عراق را ترک کنند.اول اینکه ارتش آمریکا با اشغال عراق و فروپاشی نظام سیاسی و امنیتی عراق و هم چنین موج شدید قتل عام،شکنجه و مشکلات اقتصادی زمینه فعالیت گروه های شبه نظامی با گرایش به حزب بعث و یا وهابیت را بویژه در میان اهل سنت فراهم کرد. گروههای سلفی از به هم خوردن نظم قدرت در عراق و تمرکز آن در دست اعراب سنی و هم چنین جنایات آمریکایی ها نهایت استفاده را برده و زمینه توسعه فعالیتهای خود را فراهم کردند.

ارتش آمریکا با اشغال عراق و فروپاشی نظام سیاسی و امنیتی عراق و هم چنین موج شدید قتل عام،شکنجه و مشکلات اقتصادی زمینه فعالیت گروه های شبه نظامی با گرایش به حزب بعث و یا وهابیت را بویژه در میان اعراب اهل سنت عراق فراهم کرد.

گروههای تروریستی تکفیری وهابی و سلفی که از دهه 1980 با حمایت آمریکا و متحدان محافظه کار آنها در پاکستان و افغانستان شکل گرفتند  و حال، خواسته و ناخواسته توسط آمریکا با اشغال عراق احیا و قدرتمند شدند.همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند:

متهم اصلی در این جنایت و نظائر آن، نیروهای امنیتی و نظامی آمریکایند که به بهانه ی مقابله با تروریسم، کشوری اسلامی را ستمگرانه اشغال کرده و دهها هزار انسان را در آن به خاک و خون کشیده و روز بروز ناامنی را در آن افزایش داده اند. رشد علفهای هرزه و زهرآگین تروریسم در عراق، بی گمان در سیاهه ی جنایات امریکا نوشته می شود .

حال این شرایط ناامن، هزینه های نگهداری عراق را برای آمریکاییها بالا  رفته  و آنها به دنبال خروج از عراقند.

دلیل دوم بحران اقتصادی جهانی است .دولت آمریکا با بحرانی دست به گریبان است که درآمد ملی آن را کاهش داده و بالتبع مالیات دهندگان پول کمتری می توانند بپردازند.از سوی دیگر اوباما جهت رونق اقتصادی می بایست با کاهش مالیات زمینه سرمایه گذاری را فراهم سازد.در این احوال دیگر جایی برای هزینه کردن در باتلاق عراق وجود ندارد. اوباما در این

اوباما و نوری مالکی

 راستا در ماه گذشته به عراق سفر کرد.هدف از سفر رئیس جمهور آمریکا به عراق ، مذاکره با مقامات این کشور و بررسی راه‌های خروج نظامیان آمریکایی از عراق دانست بود. باراک اوباما  هم چنین به اعضاء کنگره گفته است قصد دارد اکثر سربازان آمریکایی مستقر در عراق را تا ماه اوت سال 2010 از این کشور خارج کند.

در این راستا آمریکا برای حفظ امنیت عراق ،نیاز به ترتیبات منطقه ای دارد.در واقع آمریکا به این نکته دست یافته که حفظ امنیت عراق و خلاصی از آن با مشارکت کشورهای منطقه به ویژه همسایه قدرتمند وبانفوذ آن کشور یعنی ایران امکان پذیر است.برخی تحلیلگران تغییر لحن اوباما و سایر سیاستمداران آمریکایی را با این چارچوب تحلیل می کنند.

آمریکا برای حفظ امنیت عراق ،نیاز به ترتیبات منطقه ای دارد.در واقع آمریکا به این نکته دست یافته که حفظ امنیت عراق و خلاصی از آن با مشارکت کشورهای منطقه به ویژه همسایه قدرتمند وبانفوذ آن کشور یعنی ایران امکان پذیر است.

2-نگرانی کشورهای محافظه کار منطقه از نفوذ ایران در عراق:

در هفته انتهایی فروردین برخی منابع خبر  از نشست مشترک القاعده، حزب بعث و هیئت علمای مسلمان عراق در یک کشور عربی با هدف بی‌ثبات کردن اوضاع امنیتی عراق و مصوبات هشت‌گانه آنها برای ناامن کردن این کشور خبر دادند.

در بند هشت مصوبات این نشست آمده است: هماهنگی با دستگاههای اطلاعاتی سابق مستقر در داخل عراق برای جمع آوری اطلاعاتی از رهبران شیعه و سنی که با دولت همکاری دارند با هدف ترورهای بی‌سابقه آنها با کمک دستگاههای اطلاعاتی مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس.

 به گفته "سعید شهابی " تحلیل‌گر و ستون‌نویس روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، مصر و عربستان برای ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل‌سنت، عرب و فارس و به طور کلی بین مسلمانان، با هم هم‌پیمان شده‌اند.

سخنان ضد ایرانی وزیر امور خارجه عربستان نیز بیانگر آن است که این کشور نیز از نفوذ ایران در منطقه به ویژه در عراق که یک دولت شیعی قدرتمند را در این کشور در دست دارد، در هراس است .سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در اظهاراتى تحریک‌آمیز علیه جمهورى اسلامى ایران در قاهره، از اعراب خواسته بود بر ضد آنچه "چالش ایران " خواند، متحد شوند.

بنابراین آنچه که گفته شد نشان می‌دهد که این حملات از جانب هر گروهی که صورت گرفته از سوی القاعده و حزب بعث بدون حمایت‌های کشورهای منطقه  امکان پذیر نیست و رد پای برخی کشورهای منطقه و نیز خود آمریکایی‌ها در این انفجارها کاملا مشهود است .امری که هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق به آن اذعان کرد. زیباری در نشستی خبری با هیلاری کلینتون همتای آمریکایی خود اذعان کرد که تروریست‌ها از برخی از کشورهای عربی وارد خاک عراق می‌شوند.

سخنان ضد ایرانی وزیر امور خارجه عربستان نیز بیانگر آن است که این کشور نیز از نفوذ ایران در منطقه به ویژه در عراق که یک دولت شیعی قدرتمند را در این کشور در دست دارد، در هراس است .

3-دستگیری ابو عمر بغدادی رهبر القاعده در عراق:

مدتی کوتاه قبل از حملات  تروریستی ،دولت عراق از دستگیری "ابو عمر البغدادی " فرمانده‌ القاعده‌ در عراق که به رئیس امارت اسلامی عراق معروف شده است خبر داد.

ابوعمر بغدادی که بعد از زرقاوی معروفترین فرد القاعده عراق است ، حدود چهار سال تحت تعقیب نیروهای امنیتی عراق بوده است.البغدادی در سال 1985 به طور رسمی به عضویت گروه های وهابی و تندرو عراق در آمد و در سال 1987 تحت تاثیر افکار «اسامه بن لادن» رهبر سازمان القاعده به افغانستان سفر کرد و آموزش های نظامی و تاکتیک های جنگ را به مدت سه سال نزد نیروهای طالبان در افغانستان فرا گرفت و بعد از آن نیز به عراق بازگشت.البته عده ای نیز اعتقاد دارند که بغدادی ، وجود خارجی ندارد و شخصیت خیالی است که شبکه القاعده در عراق خلق کرده است تا تحت این عنوان به فعالیت خود در این کشور ادامه دهد. شماری دیگر از تحلیلگران می گویند ابو عمر بغدادی ، لقبی است که از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود.این امر در تحریک القاعده احتمالا موثر بوده است.

4- آزادی زندانیان مرتبط با حزب بعث و القاعده توسط آمریکا:

یکی از برنامه های ارتش آمریکا در ماه های جاری آزادی برخی زندانیان سیاسی بود.طبق اعلام آمریکا برنامه آزادی 12 هزار نفر از 23 هزار زندانی باید آزاد شوند.طبق اطلاعات منابع خبری عراقی آمریکائیان در هفته های اخیر صدها نفر از ترویست‌های بعثی و سلفی را که دخالت آنها در رشته عملیات ترویستی بعقوبه و دیاله عراق در سالهای 2006 و 2007 به اثبات رسیده بود از زندانهای تحت کنترل خود آزاد کردند. این مساله در بازسازی تشکیلاتی و روانی آنها نقش اساسی داشته است.

5-بیانیه های تند ایمن الظواهری سلفی علیه ایران:

یکی از نکات بسیار قابل توجه قبل از حملات تروریستی پخش فیلم سخنان ایمن الظواهری نفر دوم القاعده بعد از اسامه بن لادن علیه ایران است.همان گونه که می دانید القاعده از همان ابتدای تشکیل گرایش ضد شیعی و ضد ایرانی داشت و شیعیان را رافضی می دانند و تکفیر می کنند.الظواهری  با گرایش تکفیری و سلفی خود در گذشته علیه ایران مواضع گیری کرده بود.مثلا در اظهار نظری توهین آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران و رییس جمهور احمدی نژاد  گفته بود:

ایمن الظواهری

«محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران مدعی داشتن ارتباط با امام غایب است!!!!» یا «رهبران شیعه می‌خواهند چنین انگاره‌هایی را در میان پیروان‌شان آن‌چنان القاء کنند که هوشیاری و قوه فکر آنان کاملا خنثی شده و به دنبال درک مفاهیم واقعی قرآن و سنت پیامبر نروند!!!!».

 اما نکته مهم پیام  جدید الظواهری هشدار به ایران درباره عراق پس از آمریکاست.او در این پیام ویدئویی ادعا کرد که جمهوری اسلامی می‌کوشد با مداخله در امور کشورهای عربی و گسترش مذهب شیعه، بر خاورمیانه مسلط شود. وی از جمله ادعا کرده بود که تهران به دنبال تجزیه عراق و عربستان است و برای باز کردن جای پای آمریکا در منطقه تلاش می‌کند!

الظواهری در پیام صوتی جدید خود با ابراز نگرانی از مواضع اخیر ایران و آمریکا در قبال یکدیگر که پس از قدرت گرفتن باراک اوباما تا اندازه‌ای مصالحه‌جویانه شده است، گفت:

هر چقدر آمریکا بیشتر با ایران همکاری کند، باعث ایجاد نفرت بیشتری میان مسلمانان می شود!!!

نتیجه گیری:

اشغال عراق توسط ارتش آمریکا ،قتل عام شهروندان عراقی،شکنجه و ظلم شدید،فروپاشی اقتصاد عراق ،از میان رفتن قدرت مرکزی و پدید آمدن زمینه هرج و مرج باعث افزایش نارضایتی عمومی در مردم عراق شده است.کاهش قدرت اقلیت سنی عرب در عراق نارضایتی شدید آنها را به دنبال داشته و زمینه حرکتهای خشن را پدید آورده است.گروههای وهابی سلفی از این بحران استفاده کرده و زمینه را برای رشد خود مناسب دیده اند.این گروهها در واقع با گروههای  وابسته به اندیشه حزب بعث وصدام ائتلاف تشکیل داده و حرکات تروریستی را سامان می دهند.

با برنامه اوباما برای خروج از عراق به خاطر بحران اقتصادی و فرسایش ارتش آمریکا احتمال بسط نفوذ ایران در عراق وجود دارد. چیزی که همسایگان عرب عراق که از رشد آن می ترسند. این مساله اسراییل را نیز تهدید می کند و بخشی از نظام سیاسی و امنیتی آمریکا نیز از این مساله نگران است و مهار ایران در دستور کار آنها است!لذا تحریک گروههای سلفی و وهابی و بازماندگان حزب بعث عراق و کمک امنیتی،اطلاعاتی ومالی به آنها در دستورکار کشورهای عربی مستبد  منطقه و برخی سرویسهای امنیتی ایالات متحده  قرار گرفت.

سید حسین زرهانی

گروه جامعه وسیاست

وی در ادامه اظهارت موهن خود افزوده‌است: «تلاش آنها (رهبران شیعیان) این‌است که تا با منتسب جلوه‌دادن خود به پیامبر و ادعای داشتن ارتباط با یک فرد نادیده تا حد امکان بر میزان پیروان خود بیافزایند و از آنان در بحران‌های سیاسی استفاده کنند!!!!!!!»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد